تجربه، عامل موفّقیّت و خوشبختی


تجربه، عامل موفّقیّت و خوشبختی

«خوشبخت آن است که از سرگذشت دیگران پند گیرد». حضرت محمد(ص)

«کسب تجربه یکی از راههای رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی است. چه بسا کسانی که تجربه کسب نکرده­اند و یا از تجربیّات دیگران استفاده ننموده­اند و یک اشتباه را بارها تکرار نموده­اند و وقت خویش را بارها برای تکرار آن عمل گذاشته اند. تجربه به ما درس­های زیادی می دهدف اگر در یک شکست، تجربه بیاموزیم و یا از پیرمرد دنیادیده­ای پند بگیریم، می توانیم همان شکست را به پل پیروزی تبدیل نماییم، و در آینده­ای نزدیک به جای آن که وقت خویش را صرف شکست بعدی نماییم، موفّقیّت و خوشبختی را در آغوش بگیریم.

«ناتوان ترین مردم کسی است که از پیش­آمدها و جزر و مدهای روزگار تجربه نیاموزد». «حضرت امیر(ع)»

ابن سینا می گوید: «التجربه فوق العلم»؛ «تجربه بالاتر از علم است

بلی، با کسب تجربه از شکست، پلی به سوی پیروزی می سازیم و سرانجام نیک­بختی را در آغوش می کشیم و شاید راه چندین ساله را در عرض یک روز طی نماییم و مشقّت و بدبختی ناشی از عدم تجربه را بدل به آسایش و خوشبختی می کنیم.

حجازی دربارۀ کسب تجربه چنین می گوید:

«اگر آنچه از گذشته تجربه گرفته­ایم، در آینده به کار بریم، مثل این که دوبار عمر کرده باشیم».

زیرا همان طور که گفتیم به علت عدم تجربه، وقت گرانبهای خویش را چندین مرتبه صرف همان کاری نمی کنیم و با آموختن تجربه از یک شکست، پلی به سوی پیروزی می سازیم.

«گذشته سرمایه­ای است که اندوخته­ایم، می توان آن را به تأسّف و اندوه صرف کرد و یا برای موفّقیّت آینده به کار برد». «حجازی»

فرانکلین، تجربه را به مدرسه ای تشبیه کرده است که درس­های گران­باری به ما می دهد:

«تجربه مدرسه­ایست که محصّلین خود را با قیمتی گران بار می آورد».

تجربه، کاری ارزشمند و سودمند است و ارزش آن فراوان است و تجربه­آموزان گران­قیمت هستند، زیرا آنها خوشبخت و موفّق و پیروز هستند.

هاینه، تجربه را به طبیبی حاذق تشبیه نموده است؛

«تجربه، طبیبی حاذق است که فقط پس از بیماری به ملاقات شخص می­آید».

اگر می خواهید از این طبیب حاذق بهره­مند باشید و بیماری­های شما را درمان کند، تجربه بیاندوزید. از شکست­های خویش، سخنان بزرگان، زندگی­نامۀ الگوها، پندهای پیرمردها و اشخاص باتجربه، راه­های مقابله با مشکلات و گرفتاری­ها، راه­های رسیدن به موفّقیّت و خوشبختی را بیاموزید و در صحنۀ زندگی به آن جامۀ عمل بپوشید.

سیسرون نیز تجربه را درسی گرانبها و ارزشمند می داند:

«تجربه ، درسی است گرانبها که ارزش آن از کلیۀ دروس مهم اساتید عالی­قدر بالاتر است».

نویسنده و محقق : محمدرضا رجایی


[ بازدید : 97 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ جمعه 19 آبان 1396 ] [ 18:15 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]