راز خوشبختی دختران و پسران


عنوان : راز خوشبختی دختران و پسران

نویسنده : محمدرضا رجایی

ناشر : یاقوت سپاهان

شمارگان : 2000 جلد

بها : 8000 تومان

تلفن مرکز فروش: 09132259790


[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 27 بهمن 1395 ] [ 13:42 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

تحلیلی از زندگی امام حسین (ع)


عنوان : تحلیلی از زندگی امام حسین (ع)

نویسنده : محمدرضا رجایی

ناشر : آشیانه برتر

شمارگان : 2000 جلد

بها : 8000 تومان

تلفن مرکز فروش: 09132259790


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 27 بهمن 1395 ] [ 13:41 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

دانشمند پارسا


دانشمند پارسا

در دنیای امروز به سبب مادی گرایی و جدایی عده ای از مردم از معنویت که علت اصلی آن فاصله گرفتن از فرهنگ اعتقادی و از سویی دین گریزی می باشد، افکار، عقاید و اعمال آنان از ارزش ها فاصله گرفته و به سوی درآمدهای نامشروع و به اصطلاح عوام "پول، پارتی و رابطه" سوق داده شده است.

از این روی مردم از خصلت های اخلاقی و فضیلت های انسانی فاصله گرفته و به سوی یک سری از رذیلت ها درحرکتند که شاید دلیل اصلی آن عمل ننمودن دانشمندان به وظایف محوله ی خویش است که آنان با اهمال در ترویج فرهنگ باعث شده اند که مردم از تعهد خویش نسبت به ارزش ها سر باز زنند و با عدم تربیت صحیح نسل فردا، آینده ای تاریک را رقم بزنند. هنگامی که دانشمندان خدامحوری را برای کسب شهرت به کناری گذاشته و خودمحوری را آغاز نمودند و به علت عدم تزکیه از خدا جدا شده و به خود پرداخته و خویشتن خویش را نشناختند،تا آنجاکه تأثیر مستقیم بر عقاید و افکار مردم گذاشتند، بعضی از مردم نیز حقیقت را فدای مصلحت نموده و از اعتقادات جدا گردیدند. در چنین شرایطی روابط نامشروع جایگزین عقاید مشروع شده و تبانی، رشوه، کلاهبرداری و پولشویی در همه جا رخنه کرد. چرا که دانشمندان علم داشتند ولی عمل نداشتند. آنان فریفته ی دنیا شده و علم خود را در خدمت دنیای خویش درآورده و برای عقب نبودن از دیگران اسیر امیال نفسانی شدند. غافل از اینکه "عالم ناپرهیزگار، کورمشعل دار است". به عبارت ساده، دانشمندان با زنده نکردن حسن تعهد در شرایط دشوار زندگی به وظیفه ی خود عمل نکرده و گاهی به کجراهه رفتند و با تأثیر مستقیم بر اندیشه ی مردم آنان را به سوی خود کشانیدند.

بدین جهت امروزه خلأ فرهنگ سازی اعتقادی، عملی حس می گردد. چرا که دانشمندان افراد نمونه ای هستند که نه تنها سخنانشان بر دلها می نشیند بلکه کردارشان نیز سرلوحه همگان است و مردم از عمل آنان چون علم آنان پیروی می نمایند. بنابراین آنان باید با پارسایی و حس مسئولیت به وظایف محوله ای که یک دانشمند واقعی در زمینه ی رفتار، گفتار و کردار بر عهده دارد عمل نمایند تا مردم در پی دانش رفته و از کوردلی نجات یافته و با اندیشه گرایی، تاریک اندیشی را به کناری گذاشته و تفکر نوین و عمل ارزنده را جایگزین آن نمایند.

محمد رضا رجائی نویسنده و محقق


[ بازدید : 76 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 2 دی 1395 ] [ 20:27 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

کلید طلایی مطالعه



کلید طلایی مطالعه

یادگیری و مطالعه ارتباطی تنگاتنگ و مستقیمی دارند. بنابراین برای اینکه میزان یادگیری را افزایش دهیم لازم است مطالعه ای با شیوه ی صحیح داشته باشیم.

این ها جملاتی هستند که بارها و بارها یا خود گفته یا از دیگران شنیده اید: "حوصله ی کتاب خواندن ندارم" ، "خسته شده ام"، "ده دفعه خوانده ام ولی باز هم یاد نگرفته ام".

آیا برای یادگیری واقعا لازم است مطلبی را ده ها بار بخوانید یا آن را به طور مرتب مرور کنید اگر چنین باشد واقعا کار دشواری است. برای اینکه میزان یادگیری را افزایش دهیم ضرورت دارد مطالعه ای با شیوه ای نوین داشته باشیم. مطالعه انواع مختلفی دارد که بر اساس هدف آن تبیین می گردد مانند مطالعه ی آموزشی و تحقیقی و یا برای سرگرمی.

بی گمان مطالعه برای هر هدفی که باشد لازمه ی آن مطالعه ای مناسب است پس برای آن نمودها و اصول زیر را به خاطر بسپارید:

1- انتخاب

برای کتابخوانی با اسلوب صحیح باید کتاب هایی انتخاب شود که تعالی بخش و جامع بوده و در عین حال مختصر و مفید باشد. به قول ایتالیایها : "بدترین دزدها کتاب بد است."

2- برنامه ریزی

برنامه ریزی نقشی اساسی در این راه برای ما ایفا می نماید بنابراین در برنامه ی خویش زمان را برای مطالعه مدیریت نمایید و به هر طریقی از دزدان فرصت ها در امان باشید.

3- مکان مناسب

حتی المقدور مکانی را برای کتابخوانی انتخاب نمایید که بدون سروصدا و آرام بوده و دور از دسترس اطفال باشد. اتاق مطالعه باید از نور کافی بهره مند بوده و دمای مناسب داشته باشد.

4- تنوع موضوع

در برنامه کتابخوانی خویش چند موضوع مشابه را پشت سر هم ردیف ننمایید چرا که آن ملال آور است.

5- زنگ تفریح

هر 45 دقیقه حدود 10 دقیقه زنگ تفریح داشته باشید چرا که مطالعه بدون وقفه از قدرت یادگیری و حافظه می کاهد.

6- خواب ، خوراک و تنفس

اگر مخاطب یار مهربان از خواب کافی بهره مند بوده و تغذیه مناسب داشته باشد بهتر می تواند از مطالعه خویش استفاده نموده و یادگیری وی هم دوچندان می گردد. از سویی از تنفس عمیق دنده ای شکمی نباید غافل بماند.

7- انگیزه و علاقه

مخاطب یار پند دان از کتاب هایی که برایش جالب نیست و انگیزه ای برای خواندنش ندارد دوری می گزیند. زیرا ایجاد انگیزه و علاقه قدرت حافظه را دوچندان می سازد.

8- اعتماد به نفس برتر

کسانی که گرایش به کتاب و کتابخوانی دارند از اطمینان برتر برخوردارند. از آن رو آنان کار را به آخر می رسانند و رفیق نیمه راه یار مهربان نیستند. برای این کار با خود می گویند : "من می توانم"، "این کتاب را تا آخر مطالعه می کنم".

9- خوب بخوانید نه زیاد

کافیست کتاب را یک بار خوانده ولی دقیق مطالعه نمایید. اگر آن را با دقّت مطالعه نکرده ولی زیاد بخوانید نه تنها کسل کننده است و ارزشی ندارد بلکه با صرف وقت زیاد بازدهی اندکی نصیبتان می گردد.

10-فهیم بودن

فراموش نکنید که " کتاب را باید فهمید، نه حفظ کرد" از آن روی با تسلط بر کتاب مطالب آن را بفهیمد و منظور شما فقط خواندن تنها و بدون درک مطلب نباشد.

محمد رضا رجائی نویسنده و محقق

باشگاه مخاطبان نسل فردا




(1) لازم به ذکر است که مطلب فوق از هیچ کتابی اقتباس نگردیده است.


[ بازدید : 74 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 13 آبان 1395 ] [ 18:15 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

خیّر نماها



خیّر نماها

کار نیکو ویژگی اخلاقی و زیبائی معنوی به شمار رفته و خیرین از سعادتمندان جامعه هستند . چرا که خدمت به مردم در غالب اعمال خیرخواهانه و خداپسندانه ویژگی های مختلف فردی و اجتماعی برجای می گذارد.

آلبرت شواتزر می گوید :

« باید بخشی از اوقات را در اختیار همنوعان خود قرار دهی . کاری که برای دیگران انجام می دهی ، دستمزدی دریافت نمی کنی ، لیکن افتخار انجام آن نصیبت خواهد شد. »

بی گمان بعضی از خیرنماها برای جاه ، مقام ، شهرت و منافع شخصی عضو انجمن های خیریه شده و به دلیل عدم اخلاص و دیگر صفات نیکو به جای پیشبرد اهداف خیرخواهانه به سوء استفاده های شخصی مشغول بوده و نه تنها گام مثبتی در این راه برداشته نشده بلکه مردم نیز آنها را قبول ندارند . بدین جهت بر آن شدیم اصول و نمودهایی را که یک نیکوکار باید به آن جامه ی عمل بپوشاند و سپس به کار خیر همت گمارد را بیان کرده تا فرا راه خیرینی قرار گیرد که بدان اهمیت چندانی نمی دهند.

1- خردمندی

بدون تردید نیکوکاران جامعه برای شرکت در امور عام المنفعه باید در اعمال خویش عاقلانه فکر کرده و خردمند باشند . آنها هرگز در چاه ضلالت و نادانی سرنگون نشده و درمسیر اخلاص و رضای خدا گام برداشته و ایمانشان را با هیچ چیز عوض نکنند.

2- اعتماد و اطمینان

خیّر صفت اعتماد و اطمینان را در خویش زنده نموده و مورد اعتماد مردم بوده و حتی می تواند مشکلات خصوصی مردم را نیز حل و فصل نماید.

3- فضیلت های اخلاقی

او جهت عضویت در امور عام المنفعه رضیلت های اخلاقی همچون حسد ، کبر ، خودبینی ، غرور ، تکبر ، کینه جویی و انتقام را از وجود خویش زدوده و خصلت های اخلاقی را جایگزین آن می نماید. و در این راه مراقبت و تداوم را سرلوحه کارش قرارش می دهد.

باربارا وارد می گوید : یکایک خردها و آئین های باستان همین یک سخن را گفته اند. محض خاطر خود زندگی مکن ، برای دیگر آدم ها زندگی کن در «من» غرق مشو ، چه دیگر نتوانی از آن خلاصی یابی.

4- انسان دوستی

انسان نیکوکار نمونه همیشه مردم دوست بوده و خود را خادم ملت می داند و به آن افتخار می کند. او در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده و پی در پی به همنوع خویش یاری میرساند .

"دیوید لیلین تال " میگوید:

«انسان خلّاّق باید در اوج خلاقیت خویش بخشی از نیرویش را صرف پیشبرد اهداف انسانی نماید. به این مفهوم که باید به مملکت و کشور خویش خدمت کرده و در اشاعه و گسترش آزادی خواهی و مساوات گرایی از هیچ کوششی فرو گذاری نکند .»

5- سخاوت

خیّر نمونه با سخاوت و دست و دل باز بودن همیشه از خست بدور است. زیرا اگر خسیس باشد نمی تواند از وظایف محموله به خوبی برآید. بنابراین سخاوت جز ذات و معنای اوست و با این کار به مردم زیاد تری یاری میرساند .

امیدواریم با یاد آوری اصول مذکور و صفات و نمود های دیگر انسانی و عمل به آن در هر لحظه ای از زندگی بتوانیم یک خدمت گزار نمونه برای مردم بویژه نیازمندان جامعه باشیم.

محمدرضا رجایی

محقق و نویسنده


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 13 آبان 1395 ] [ 18:14 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

راز موفقیت


جهنم سوزان زندگی

مردان ایرانی برای روابط سالم در خانواده باید نگاه ویژه ای به همسر خویش مبذول داشته و با بانویی که از رذیلت ها مبّرا و از صفات سلبی فاصله داشته همنشین باشند؛ چرا که بانوی ایرانی باید با سازندگی خویش نویدبخش بهشت برین زندگی بوده و محیط خانواده را صفا داده و نشاط همسر خویش را دو چندان سازد. در موقعیت کنونی که عصر رباط نام دارد و سال هاست که از ورود کامپیوتر و موبایل به محیط های سه گانه اجتماع، خانواده و دانشگاه می گذرد و بدون شک بر فرهنگ و روابط اجتماعی مردم تأثیرگذار بوده ولی متأسفانه بانوی ایرانی هنوز هم بر سر مسائل جزئی با شوهر خویش سر ناسازگاری گذاشته و به جای تساوی حقوق زن و مرد، خود را بر شوهر تحمیل می نماید. زیرا او به دلیل کنار گذاشته شدن پدرسالاری و شوهرسالاری که در سالیان دور در فرهنگ ملی ایران سایه افکن شده بود، شوهررا رام تر و مطیع تر نموده و به جهت تلافی گذشته و به علت عدم تطابق خویش با حقوق والدین و حقوق شوهر صفات زن سالاری را ترویج نموده و خود را بر خانواده تحمیل می نماید . اما بد نیست بدانید که منشأ چنین عملی عوامل گوناگونی چون عدم دانش کافی ، عدم فرهنگ ازدواج و روابط ناسالم در خانواده است. از این روی یکی از راهکارهایی که مردان ایرانی می توانند با کاربرد آن از این مهلکه نجات یابند، انتخاب همسری است که از صفات سلبی در امان باشد. امیدواریم با شناخت آن رذیلت ها و صفات سلبی با بانوانی همدم باشیم که نه تنها تا کنون از آن مبرا بوده بلکه از صفات ایجابی و سیرت زیبا بهره مند باشد و اگر ناخواسته با زنان زشت سیرت همسر و همنشین هستیم و روابط سالم ما در خانواده رو به تیرگی نهاده از آنان جدا گردیم زیرا روابط سالم نقشی اساسی در خانواده ایفا می نماید و به قول یکی از برجسته ترین روانشاسان دنیا، "برنامک فادن"، عدم روابط سالم در خانواده از سوی بانوانی که چهره ای معصوم نما و مظلوم نما دارند مردان را در تنگنا قرار داده و زندگی برای آنان جهنم سوزان است.

با هم صفات بانوان سلبی را از کتاب محجه البیضاء ملا محسن فیض کاشانی می خوانیم:

1. انّانه: زنانی که دردمند و نالان و شکایت گراز حالات جسمانی خود هستند و غالباً یا مریض هستند و یا خود را به

2. منّانه: زنی که بر شوهر خود منت می گذارد و دائماً می گوید فلان کار را برای تو انجام داده ام.

3. حنّانه: زنی که متمایل به مرد دیگری است

4. حدّاقه: زنان بهانه جو و چشم چران و هوس گر که مدام چشمانشان به این طرف و آن طرف است و شوهر را به زحمت وا می دارندتا برای او چیزهایی را تهیه کند.

5.برّاقه: زنانی که دائما در پی آرایش و برق انداختن خود هستند یا زنانی که تنهاخور هستند، هر غذایی را برای خود انتخاب کرده و تنها می خورند.

6.شدّاقه: زنانی که زیاد حرف می زنند.

7.المختلعه: زنی که مرتب دم از جدایی می زند.

8.مباریه: کسی که دائماً به این و آن مباهات و فخرفروشی دارد.

9.المفاخره: کسی که به دارایی های دنیایی فخر می کند.

10.عاهره الفاسقه: کسی که قبلاً دارای دوست پسر بوده است.

11ناشزه: زنی که بر شوهر خود بزرگی می فروشد و در رفتار و گفتار نسبت به شوهر برتری جوئی نشان می دهد.

12صخّابه: زن بد سخن و بد گفتار

13.ولاّجه: زنی که دائماً می خواهد از خانه خارج شود و رفت و آمد زیاد دارد.

14.همّازه: زنی که عیب جوست و بهانه تراشی می کند و زنی که زیاد را کم تلقّی می کند و به کم قانع نیست.

15.الذلیله فی اهلها العزیزه مع لعلها: زنی که با خانواده خود فروتن و در برابر شوهر خود سرکش است.

16.العقیم العقود: زن نازایی که کینه ورزی می کند.

17.المتبرجه ادا غاب عنها بعلها، العصان معه ادا حضر: زنی که در عدم حضور شوهر خود، برای دیگران خود نمایی می کند ولی برای شوهر خود اصلاً خود آرایی ندارد.

18.متمرّده: زن متمرد و عصیان گر و غیر مطیع

بنابراین همانگونه که در ابتدا بیان کردیم، مردان برای زندگی برتر و روابط سالم تر و دوری از جهنّم سوزان زندگی باید از بانوانی که حتّی چند صفت از صفات سلبی بالا را دارا هستند دوری گزیده و جدا شده و با بانوانی همدم باشند که نه تنها صفات سلبی در وجودشان راهی ندارد بلکه از صفات ایجابی، مکارم اخلاقی و فضیلت های انسانی نیز بهره مندند.

نویسنده و محقق: محمد رضا رجایی


[ بازدید : 80 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 13 مرداد 1395 ] [ 17:31 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

موفقیت (مقدمه کتاب راز خوشبختی)



[ بازدید : 158 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

ادامه مطلب

[ يکشنبه 29 فروردين 1395 ] [ 19:04 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

موفقیت




[ بازدید : 87 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 25 فروردين 1395 ] [ 13:08 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

عکس نویسنده



[ بازدید : 85 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 17 فروردين 1395 ] [ 11:27 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

عکس نویسنده



[ بازدید : 87 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 17 فروردين 1395 ] [ 11:26 ] [ محمد رضا رجایی ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]